Jalan Belimbing 8 KU/10 ,Meru,Klang ,Selangor Darul Ehsan

“Barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berbuat baik kepada jiran tetangganya.” -(Hadis riwayat al-Bukhari).

Rabu, 23 Disember 2009

TAVI, rawatan injap jantung tanpa pembedahan

TAVI, rawatan injap jantung tanpa pembedahan
Mon, Dec 7, 2009
Gaya Hidup

Adakah anda berisiko tinggi untuk menjalani pembedahan injap jantung yang tersumbat?
Sekiranya ada, anda tidak perlu bimbang kerana kini sudah ada rawatan alternatif tanpa perlu dibedah. Kaedah ini dikenali sebagai kateter Transcatheter Aortic Valve Implantation atau TAVI.
Apa itu TAVI? Menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Jantung Negara (IJN), Datuk Seri Dr. Robaayah Zambahari, cukup berkesan dalam merawat pesakit jantung yang mengalami kesempitan injap aortik.
"Prosedur itu hanya melibatkan satu insisi kecil pada pangkal paha (trans-femoral) untuk memasukan kateter, " katanya cukup berkesan dalam merawat pesakit jantung yang mengalami kesempitan injap aortik
Beliau berkata rawatan alternatif dan inovasi terbaru TAVI Medtronic CoreValve di negara ini adalah yang pertama di Asia.
Menurutnya, ramai yang tidak sedar mengenai penyakit injap jantung, terutama yang melibatkan kemerosotan stenosis aorta akibat pertambahan usia.
Biasanya, ia berlaku pada golongan lanjut umur di mana injap jantung menjadi keras dan sempit. Kerosakan injap aortik boleh juga disebabkan oleh demam reumatik dan injap aortik bikuspid kongenital.
Ini menyebabkan injap yang bertindak sebagai pintu dari jantung tidak dapat mengepam darah yang membawa oksigen dan nutrien ke seluruh tubuh dengan sempurna.
"Dengan keadaan fizikal yang lemah dan ditambah pelbagai penyakit lain, golongan ini amat berisiko bagi pembedahan secara terbuka," jelas Robaayah.
Bagi pesakit yang mempunyai masalah kesempitan atau saluran tersebut tersumbat, satu lagi alternatif ialah dengan melakukan prosedur ini melalui saluran darah subklavian yang terdapat di bawah tulang selangka.
Jelas Robaayah, CoreValve tersebut akan ditempatkan di posisi injap aortik yang rosak, berfungsi sebagai injap gantian yang dimasukkan menerusi penggunaan kateter.
Dengan melalui saluran darah hingga sampai ke injap aorta yang rosak secara perlahan-lahan, CoreValve tersebut akan dilepaskan sehingga mencapai saiz yang mencakupi injap asal.
Kaedah rawatan ini hanya mengambil masa 45 minit dengan kos rawatan sekitar RM140,000.
Memetik laporan TKO, Ketua Jabatan Kardiologi IJN, Datuk Dr. Rosli Mohd. Ali pula menjelaskan, tiga pesakit yang telah menjalani prosedur itu setakat ini telah menunjukkan kadar penyembuhan yang amat pantas.
"Beberapa jam selepas pembedahan, pesakit sudah boleh bangun dan bergerak tanpa bantuan. Malah kadar pernafasan ketiga-tiga pesakit itu juga semakin baik," katanya.
Selain itu, prosedur ini juga berjaya mengurangkan risiko selepas pembedahan termasuk penggunaan ubat bius serta jangkitan pada luka pembedahan.
"Walaupun jangka hayat penggunaan alatan ini tidak dapat dipastikan namun sepanjang sembilan tahun digunakan di beberapa institusi perubatan di Amerika Syarikat dan Eropah, ia menunjukkan perkembangan positif tanpa kesan sampingan," jelasnya lagi.
Sementara itu Sasterawan Negara, Datuk Shahnon Ahmad, 76, yang menjalani rawatan kaedah TAVI pada 26 November lalu, mengakui bertambah sihat dan baik.
Jika dulu beliau sukar bernafas dan mudah letih kini semakin pulih. Malah kadar pernafasan beliau turut memberangsangkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Renungan

Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya). (Qur'an: Al-Baqarah, 188)
Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:Rasulullah saw. bersabda:
Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia berbicara yang baik atau diam. Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia memuliakan tetangganya. Dan barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia memuliakan tamunya.
Firman Allah:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ
الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ
أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ
إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya:Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Al-Hujuraat: 12)

Tazkirah

Kelebihan Tahajud

Jika dilakukan solat Tahajud ini dengan cara istiqamah maka Allah s.w.t akan memberi 3 ganjaran;
1. Dapat lidah yang hikmah.
2. Diangkat kedarjat wali.
3. Lepas dari kesakitan ketika sakaratul maut
Selain itu juga;
1. * Doa-doa akan diperkenankan. *
2 rakaat tahajud lebih baik dari dunia dan seisinya
3. * Allah akan menunjukkan mahligai disyurga semasa sakaratul maut mendapat lampu atau cahaya dalam kubur
4. * Dapat naik kuda emas bagi suami isteri yang saling membangunkan antara satu sama lain untuk tahajud
5. * Jika kita selalu panggil orang ke masjid maka diwaktu malam Allah akan panggil kita untuk tahajud
6. * Mendekatkan kita dengan Allah dan menjauhkan kita daripada membuat dosa

Pemimpin Masakini, Contohi Khalifah Umar bin Abdul Aziz
Posted on Tuesday, December 22 @ 04:10:27 PST Dilulus untuk paparan oleh AbuJihad Oleh: nass"
1. Yunus bin Abi Syabib berkata:“Aku melihat Umar bin Abdul Aziz tawaf di sekeliling ka’bah dalam keadaan tali pinggangnya tenggelam dalam lipatan perutnya kerna gemuknya. Ini sebelum beliau menjadi khalifah. Setelah mana beliau menjadi Khalifah, kalau aku hendak aku boleh menghitung bilangan tulang rusuknya tanpa aku menyentuhnya , pasti aku boleh melakukannya."
Komen: Ini kerana kepimpinan bukan kemuliaan tetapi suatu amanah yang berat. Ini benar2 dihayati oleh Umar sehingga jawatan menyebabkan dia kurus. Bukannya seperti kebanyakan pimpinan sekarang yang menyebabkan jawatan pimpinan menjadi rebutan dan jambatan untuk menuju kemewahan. Kita lihat bagaimana putera raja yang hidupnya semakin lama semakin mewah. Berikut potongan berita tersebut:"Sebuah pesawat gergasi Airbus A380 yang berharga £300 juta (RM1.68 bilion) direka khas untuk seorang kerabat diraja dari Asia Barat, lapor sebuah akhbar.Namun, apabila pengubahsuaian pesawat itu siap tiga tahun lagi, ia bakal menjadi jet peribadi terbesar di dunia."
2.Khalifah Abu Ja’far bin Mansur telah bertanya kepada anak Umar bin Abdul Aziz “Berapakah banyak wang simpanan Umar ketika beliau mula-mula memegang jawatan khalifah?”
Anaknya menjawab “40 ribu dinar (wang emas).” Abu Ja’far bertanya lagi “Berapa pula ketika beliau wafat?”Anaknya menjawab “ 4 ratus dinar, kalau dia panjang umur lagi pastilah semakin berkurangan.”Umar memegang jawatan Khalifah bukannya untuk menghimpun duit. Ini kerana keseronokan menghimpun duit boleh melalaikan seorang dari menjalankan kewajipan agamanya.
Firman Allah swt:ألهاكم التكاثر . حتى زرتم المقاب“Perbuatan kamu yang saling berbangga dengan harta itu melalaikan kamu dari ketaatan dan bersedia untuk keakhirat.sehinggalah kamu mati dan ditanam di kubur.” (1-2 At-Takasur)
Kita lihat bagaimana pemimpin di zaman sekarang, walaupun gaji sudah banyak tetapi ia tidak membuatkan pemimpin itu puas. Lihat sahaja seorang menteri di Britain yang meminta perbelanjaan yang melampau dengan mengorbankan duit rakyat.
3. Maslamah bin Malik berkata:Aku telah menziarahi Umar bin Abdul Aziz ketika beliau sakit dan aku dapati bajunya kotor. Aku berkata kepada isterinnya Fatimah “Hai Fatimah basuhlah baju Amirul Mukminin.” Jawab Fatimah “Aku basuh insyaAllah.”Apabila aku menziarahinya semula aku dapati bajunya masih lagi kotor. Aku pun berkata “Hai Fatimah, bukankah aku telah menyuruhmu membasuh baju Amirul Mukminin. Sesungguhnya manusia menziarahinya.” Fatimah menjawab “Demi Allah, bajunya hanya ada satu.”Komen: Beliau hanya mempunyai sehelai baju. Namun pemimpin sekarang bertukar kenderaan seperti tukar baju. Rakyat menderita tidak ada rumah dan perlindungan tetapi mereka sibuk bincang pasal hendak tukar kenderaan. Baru sahaja naik jadi exco sudah tukar kereta dan rumah mewah. Pemimpin yang jahat pada zaman ini sibuk dengan makan duit rakyat, adapun pemimpin yang dianggap baik sibuk dengan masalah ekonomi dan menjadikannya masalah utama. Kurang sibuk tentang hukum Allah yg diabaikan, kemaksiatan berleluasa, kejahilan rakyat terhadap agama dan perkara yang berkait dengan pembangunan ruh.
4. Amru bin Muhajir telah menyebut:“Sesungguhnya Umar bin Abdul Aziz menyalakan pelita kerajaan hanya untuk urusan orang-orang Islam. Apabila telah selesai urusan tersebut beliau akan memadamnya dan menggunakan pelitanya sendiri.”Komen: Penyalahgunaan wang rakyat terjadi dimana-mana. Saya memperingatkan diri saya dan pemegang amanah rakyat walaupun dalam lingkungan yg sedikit supaya tidak menyalahgunakan amanah. Lihat orang yang yang telah mati dalam peperangan. Para sahabat menyatakan dia syahid. Namun Rasulullah saw bersabda:كلا إني رأيته في النار في بردة غلها“Dia tidak sama sekali mendapat pahala syahid. Sesungguhnya aku melihatnya berada di dalam neraka kerana sehelai selimut yang dia khianati.” (Hr Muslim)
5. Suatu hari Umar bin Abdul Aziz berkata kepada isterinya “Wahai Fatimah, adakah engkau mempunyai duit dirham(perak) untuk aku membeli anggur?” Isterinya menjawab “Tidak ada.” Umar bertanya lagi “Engkau ada duit fulus (tembaga)?” Fatimah menjawab “Tidak ada.” Fatimah mengadap suaminya , seraya berkata “Engkau adalah amirul mukminin tetapi tidak ada duit langsung untuk membeli anggur.” Umar menjawab:هذا أهون علينا معالجة الأغلال غدا في جهنم“Perkara ini lebih mudah untuk kita hadapi daripada menghadapi belenggu di neraka jahannam pada hari kiamat kelak.”Komen: Umar tidak ada elaun makanan dan sebagainya. Tetapi kita lihat bagaimana satu ketika bagaimana elaun hari raya untuk menteri, exco dan wakil rakyat bernilai 250,000 setahun di sebuah negeri di Malaysia. Umar hendak menjamah anggur pun tiada duit. Pemimpin sekarang segala2nya ada elaun. Ini adalah penyalah gunaan wang rakyat. Wang inilah yang boleh menghancurkan bangsa disebabkan perebutan, rasuah, kes jenayah dan sebagainya. Semuanya berpunca dari wang. Nabi saw bersabda:لكل أمة فتنة وفتنة أمتي المال“Setiap ummat mempunyai fitnah yang boleh merosakkan mereka. Fitnah umatku adalah harta.” Hr TirmiziYa Allah selamatkan kami dari fitnah hartaKesimpulan: Dizaman pemerintahan beliaulah sejarah Islam tercipta, tidak seorang pun yang layak menerima zakat kerana rakyatnya sudah senang belaka.Mampukah pemimpin pada zaman ini mencontohi beliau??